Volba 2-taktní vs 4-taktní 125ccm

Teorie funkce dvoutaktního a čtyřtaktního motoru:

Dvoutaktní motor:
1) sání a komprese
– Píst se pohybuje od dolní úvratě směrem k horní úvrati. V klikové skříni vzniká podtlak a tím se nasaje do klikové skříně zápalná směs. Během pohybu pístu nahoru se uzavírá výfukový a přepouštěcí kanál. Směs v prostoru nad pístem (byla připravena dříve během druhé fáze) se stlačuje, nastává komprese a pod pístem probíhá důsledkem podtlaku sání.
2) expanze a výfuk – Těsně před horní úvratí přeskočí jiskra, nastává zážeh a expanze. Expanzí je píst tlačen z horní úvratě do úvratě dolní. Spodní hrana pístu uzavírá sací kanál. Směs v klikové skříni se pohybem pístu stlačuje. Při dalším pohybu pístu otevírá pravá horní hrana pístu výfukový kanál a vzápětí na to otevírá horní hrana pístu i přepouštěcí kanál a stlačená směs začne vytlačovat zbytky zplodin a dostává se do prostoru nad píst.
Arbeitsweise_Zweitakt

Čtyřtaktní motor
1) Sání – píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasávána pohonná směs. (Při přímém vstřikování se nasává pouze vzduch a benzin se vstříkne tryskou umístěnou v hlavě válce.)
2) Komprese – píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátá směs zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak i teplotu. Těsně před horní úvratí se směs zapálí elektrickou jiskrou svíčky.
3) Expanze – oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená elektrickou jiskrou shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci.
4) Výfuk – píst se pohybuje směrem do HÚ. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí.

4-Stroke-Engine (1)

Porovnání

Každý motor má svoje… Dvoutaktní motor produkuje ve vysokých otáčkách dvojnásobek výkonu než jeho čtyřtaktní kolega, za cenu větší spotřeby a rychlejší únavy materiálů, má menší hmotnost a je konstrukčně velice jednoduchý.

Čtyřtaktní motor táhle daleko lépe od spodku, nevyžaduje velikou údržbu a má větší životnost, při malé spotřebě a plynulý nástup výkonu od spodních otáček. Konstrukčně je složitější a má větší váhu.

Spotřeba se odvíjí od stylu jízdy. Průměrná spotřeba u čtyřtaktů se pohybuje okolo 3,5-4,5litrů/100km, u dvoutaktů dosahuje 5-5,5litrů v zavřené verzi a 6-8,5litrů v  otevřené verzi, plus spotřeba dvoutaktního oleje.

Celkový provoz 2T motorky vyjde dráž, nejen ve spotřebě benzínu a dvoutaktního oleje, ale v nutnosti měnit motorové díly častěji.

Čtyřtaktní motor se z výroby nijak „neseškrcuje“, protože sám o sobě produkuje výkon okolo 9-11KW, proto není nutné ho dál upravovat, aby se vešel do řidičského oprávnění skupiny A1 (125ccm, 11KW), kdežto dvoutaktní motor produkuje kolem 20-30KW – podle typu motoru a proto musí být „seškrcen“ na hodnotu 11KW.
Samotné otevření je cesta na dlouhou trať, více v sekci Otevření – Univerzální nebo Otevření – Husqvarna.

Dvoutakt
  • více než dvojnásobný výkon oproti 4T
    živější projev
    nízká hmotnost
    konstrukční jednoduchost

  • spotřeba
    krátké servisní intervaly
    pořizování dvoutaktního oleje
    ekologická nešetrnost
    hrubý chod v nízkých otáčkách
Čtyřtakt
  • plynulý nástup výkonu
    nižší spotřeba paliva
    dokonalejší systém mazání
    klidný chod
    snadná ovladatelnost
    ekologičtější provoz
  • slabší výkon
    vyšší hmotnost
    konstrukční komplikovanost
    složitější opravy
Věděli jste?
V soutěži MX2 společně závodí ve stejné třídě jezdci 2T_125cc a 4T_250cc ?
Nelze jednoznačně říct, která je lepší, oba druhy motorek se umísťují na stupních vítězů.
Akyo

Doporučené rady při koupi motorky

Dokud motorkám nerozumíte, jakože v 16ti jim nerozumí skoro nikdo. Vezměte si sebou někoho kdo tomu dobře rozumí. Jednoduchá rada nad zlato, nikdy nekupujte motorky, které např. „stačí pouze vyměnit těsnění“ , z 90% se tak majitel snaží něco zakrýt, aby nebylo motorku možno pořádně vyzkoušet, na serveru motorkari.cz je to případ vedle případu.

Pokud kupujete motorku kde majitel uvádí: motor po GO, JEDNOZNAČNĚ chtít doložit kompletně faktury popřípadě servis, protože to je asi nejvíc s prominutím „ojebávaná“ věc.
Co se rozumí GO motoru? KOMPLETNÍ výměna všech dílů uvnitř spalovací části motoru+celkové přetěsnění, za díly NOVÉ, tj. píst, kroužky, klikovka, ojnice, ložiska, těsnění, gufera, srovnání válce, srovnání hlavy, nicasill…
Pokud tedy prodejce uvede že provedl GO motoru, zeptat se ho por jistotu co vše udělal a chtít to doložit ! Dobré slovo, že to udělal Vám o půl roku později v servisu nic nezaplatí.
Každý seriózní majitel si schovává účtenky za díly/servis atd. Pokud je nemá rovnou víte že tu něco smrdí… kdyby díly měnil zaručeně si účtenku za +10tis kč jen tak nevyhodí.

Vše pořádně a pečlivě prozkoumejte, na nejasnosti se hned ptejte.

Dejte si pozor na motorky určené pro Německo/Rakousko, jelikož zde platí pro skupinu A1 max 11kW a max 80km/h tudíž pokud ji německý majitel neotevřel tak bude nutné provést výměnu CDI, případně zásah např od In-tech.

Jednotlivé body – Všechny rady jsou vypsané pouze jako body, aby jste si je uvědomili, podstatné je pak vědět co u jednotlivého bodu hledat/zkoušet a jak by to mělo vypadat/fungovat.

• kontrola vizuálního stavu a laku
• kontrola všech častí motocyklu (jestli něco nechybí – blinkry, zrcátka …)
• v jakem stavu je sedlo? má originální potah? je prosezené?
• co pneumatiky? hloubka vzorku? jsou prořezané?
• kontrola drátů v kolech – ohnuté? chybí?
• jakou barvu má brzdovka? není hnědá? je ji dost?
• je dost chladící kapaliny? není v ní olej?
• kontrola kotoučů – jak jsou sjeté? rovnoměrnost sjeti? ojetí brzdových destiček?
• v jakém stavu je řetěz a rozety? je namazaný? jakou má vůli?
• nejsou naražené ráfky? pečlivá kontrola – moto na hlavní stojan a otáčet koly
• netečou přední vidle?
• nekape z motoru olej? není motor od oleje (celý motor prohlídnout, hlavně kolem těsnění)
• na hlavním stojanu zkusit vůli zadní kyvky
• zkusit vůli v krku řízení a v předních tlumičích
• několikrát pro-pérovat předek i zadek – jak tlumí?
• otočit řidítky do strany až nadoraz – je cely pohyb plynuly?
• nemá boční stojan vůli? není křivý nebo krátký?
• zkusit zmáčknout páčku přední i zadní brzdy – není moc měkká?
• zkusit zmáčknout páčku spojky
• kontrola světel(tlumena, dálková), blinkru (přední, zadní)
• brzdová světla – přední i zadní brzda, troubení, světelná houkačka
• zapnout zapalovaní – fungující kontrolky neutrálu, mazání a podsvícení budíků?
• nastartovat motor a nechat ho trochu zahřát – jak chytá? (za studena)
• poslechnout motor z obou stran při přidávání plynu
• na okamžik zacpat výfuk a poslechnout se zacpaným
• v případě pochybností si nechat sundat plasty a poslechnout bez plastů
• sednout na moto, zkusit zařadit a vyřadit jedničku, jde snadno najít neutrál?
• vyjet na testovací jízdu – zpočátku v klidu a po ohřátí motoru tomu poradně naložit
• jde snadno radit? neklouže spojka? co vibrace? nestřílí do výfuku?
• jak se chová v zatáčkách? netáhne na jednu stranu? neklepou se řidítka?
• vyzkoušet brzdy – brzdí dobře? nevadnou? nevibrují?
• na rovném úseku při menší rychlosti pustit řidítka – netáhne na stranu?
• po příjezdu z projížďky chcípnout a pak nastartovat – jak chytá za tepla?
• zkusit, jak jde do otáček a jak se vrací na volnoběh
• párkrát vytočit motor do červeného a při tom sledovat kouř z výfuku
• není kouř černý? pak by to signalizovalo, že žere olej
• není kouř bílý? pak by žrala vodu (teplý motor)
• kontrola funkce přívěry
• při pochybnostech o stavu motorky si nechat sundat výfukové koleno a nahlédnout do válce.

zdroj: www.wikipedia.org , www.czechbikers.cz , www.suzukibandit.cz/openforum