Všechny tři uvedené značky jsou velmi kvalitní a hledat mezi nimi kvalitativní rozdíly je nesmysl. Ani s jedním z uvedených neuděláte chybu.
ČZ chains
Úvodem by bylo dobré říci, že řetěz přenáší sílu motoru na zadní kolo, a jsou zde nějaké ztráty, výběr správné a nové řetězové sady má účinný přenos síly okolo 96%. Kdežto špatný výběr s opotřebeným stavem může tato hodnota spadnout až na 80% a to je u 125ccm už citelný rozdíl. Druhů řetězů je na trhu nepřeberné množství z kterého si můžete vybrat.
Při výběru platí 2 jednoduchá pravidla,
první: typ použití endoru/MX/silnice společně s volbou kroužkové/bez-kroužkové těsnění.
druhé: zatížitelnost řetězu, uváděná do objemu motocyklů. např do 450ccm.
Bez-kroužkové / O-Kroužkové / X-kroužkové
Jedná o těsnění čepů řetězu před nečistotami. Mezi jednotlivými články řetězu je utěsněno pomocí pryžových kroužků mazivo, které zajišťuje jeho delší životnost a tišší chod než u běžného řetězu.
Bez-kroužkové žádné těsnění nemají a vyžadují častou údržbu, za cenu nejefektivnějšího přenosu výkonu na zadní kolo a nejnižší pořizovací ceně.
O-kroužkové jedná se o základní těsnění O-kroužků mezi každým článkem, výhodou je malá údržba a další životnost.
X-kroužkové kvalitnější varianta O-kroužků, pro 125ccm nemá význam.
Pro Enduro doporučuji „ČZ 520 M“
Pro zkušené jezdce MX doporučuji „ČZ 520 MX “
Pro Supermoto doporučuji „ČZ 520 ORM“
Typy řetězů ČZ chains:
ČZ 520 M
– odlehčený bezkroužkový základní sportovní řetěz ČZ konstruovaný pro co nejmenší ztráty výkonu. Použití je pro : hobby , sportovní enduro a MX do 450ccm. Výhodný poměr kvality a ceny.
ČZ 520 H
- zesílený bezkroužkový sportovní řetěz ČZ konstruovaný pro co nejmenší ztráty výkonu . Použití: sportovní enduro a MX do 600ccm.
ČZ 520 MX
- špičkový bezkroužkový TOP sportovní řetěz ČZ nejvyšší řady konstruovaný pro co nejmenší ztráty výkonu. Pro dlouhou životnost je na čepech řetězu použitá odolná CRK vrstva. Použití: sportovní enduro a MX do 500ccm. Výhodný poměr kvality a ceny .
ČZ 520 ORM
- O-kroužkový nejpoužívanější moto-řetěz ČZ se skvělým parametrem cena / kvalita. Vyniká dlouhou životnost při malé údržbě, to je charakteristika těchto těsněných řetězů ČZ. Bezešvé pouzdro, velmi kvalitní materiál čepu a mazadlo uzavřené o-kroužkem dělají z tohoto řetězu velmi kvalitní výrobek s dlouhou životností. Použití: touring, sport, enduro.
ČZ 520 DZO
- cenově výhodnější varianta řady DZX. Použitý O-kroužek nabízí dlouho životnost při nižší pořizovací cenně . Je zaručená vysoká pevnost řetězu. Řetěz DZO zaručuje bezpečnost téměř na všech typech motocyklů. Použití: silnice, cest. enduro do 770ccm.
ČZ 520 ORH
- X-kroužkový řetěz ČZ 520 ORH . Je nejkvalitnější těsněný řetězy ČZ používají speciální tvar těsnícího kroužku, který spolehlivě těsní a má malý odpor proti provozu řetězu. Velmi vysoká životnost je dosahována také použitím továrního mazadla. Použití: touring, sport, enduro.
ČZ 520 DZX
- kvalitní řetěz z řady Active-ring s X-kroužky, volný nástupce oblíbené řady SDZ, který v sobě skrývá materiály a technologie použité na nejvyšší řadě SDZZ. Podle výrobce plná náhrada řetězů z prvovýroby. Použití: silnice, cest. enduro do 800/960/1150ccm.
ČZ 520 ORMX
- X- kroužkový řetěz – „enduro sourozenec“ řady 520 ORH Použití: hlavně pro enduro, touring.
Rozeta
Rozdíl je hlavně ve váze a pevnosti materiálu, Duralová rozeta se vyznačuje menší hmotností, avšak i menší pevností materiálu před opotřebením, než klasická ocelová, která je těžší, ale déle vydrží a není náchylná na ohnutí. Pak tu máme kombinovanou, je to spojení duralu a oceli, základ rozety tvoří dural a na kraji je přimontovaná ocelová část, tudíž dosáhnete stejné pevnosti, jako při použití klasické ocelové, ale menší váhy, bohužel budete muset sáhnout hlouběji do peněženky.
Pro závodní účely se používá pouze dural.
Ocelová a Duralová rozeta stojí stejně. Jakou tedy vybrat?
Na 125ccm doporučuji jedině Dural, proč? Dural je lehčí, stojí stejně jako ocel. Má sice menší pevnost, ale při výkonu 125ccm se nemá šanci zničit, před výměnou celé řetězové sady.
Údržba
K mazání použijte vždy kvalitní spreje k tomu určené, co řetěz a typ motorky to jiný sprej. Řetěz před mazáním vždy řádně očistěte, protřepejte nádobu a naneste olej a nechte 30 minut, ve spreji jsou činidla, která pomáhají oleji se dostat všude, a při styku ve vzduchem vyprchávají, proto se olej nanese, ten „na-vzlíná“ do všech spár, činidlo vyprchá a olej zůstane tam kde má. Kdyby jste vyjeli hned tak naopak díky činidlu vše vylítá ven.
Pro supermoto (O-kroužkový) řetěz doporučuji – Motorex Chainlube Racing
Pro Enduro/MX doporučuji – Motorex Chainlube Off Road
Závěrem
Vždy vyměním celou sadu a po ojetí předního kolečka vyměním jen předek a pak zas celou novou sadu a takto stále dokola. Nemá smysl si myslet že koupí řetězu za 3000Kč si nějak polepšíte, když se vytahá déle, tak ho zničí ojetá ozubená kola.
O-kroužkové a X-kroužkové řetězy se na motorky zaměřené do terénu nepoužívají, především u nízko objemových strojů je každý úbytek vlivem použití o-kroužkového/x-kroužkového řetězu znát. To však vyžaduje to jeho častější údržbu.