Zapalovací svíčka

Zapalovací svíčka je nezbytná část zážehového motoru. Zapaluje stlačenou směs paliva se vzduchem ve válci a tím iniciuje detonaci, po níž následuje expanze plynů, jež uvádí píst v pohyb. Svíčka je vlastně jiskřiště pro zapalovací proud, které tvoří střední a vnější elektroda upravená tak, aby mohla být vložena do pracovního prostoru zážehového motoru.
Střední elektrodu obklopuje izolátor, jehož spodní část je zalisována do ocelového pláště svíčky, který je opatřen závitem pro zašroubování svíčky do hlavy válce a ve své spodní části je vytvarován do vnější elektrody.

Jaký typ svíčky vybrat?

Svíčku by jste měli vždy použít tu co je doporučená v manuálu, na tu je motor otestován a má s ní nejlepší výkon.
(Pro Husqvarnu CR/WR/WRE/SM 125 je to „Champion QN 84″ nebo „NGK BR9 EG“)

Jak často měnit svíčku?

Svíčka by se měla měnit pravidelně, podle intervalů doporučené výrobcem(manuál). U opotřebované svíčky se hůře zapaluje směs, laicky řečeno nedává takovou jiskru, jakou by měla dávat. Tudíž dochází k vetší spotřebě paliva a menšímu výkonu. Druhý důvod je hlavně prevence, aby se neupálila elektroda která by mohla upadnout a zapříčinit zadření motoru, případně i propálení jádra elektrody – opotřebení v půli cesty(přestane házet jiskru).

Jaký je rozdíl mezi iridiovou, paladiovou svíčkou oproti normální?

Rozdíl je v použitém materiálů střední+vnější elektrody a jádra, paladium se například vyznačuje velkou tepelnou odolností, nestane se tedy že by u ní došlo k přehřátí, nebo případné ukápnutí elektrody. Iridium se vyznačuje lepšími vlastnostmi z hlediska dlouhodobého využití a spolehlivosti.
Nikoliv si však nemyslete že vám svíčka z Iridia nebo Paládia nějak zvedne výkon oproti běžné svíčce. Všechny svíčky dávají jiskru stejně velkou.

Má smysl používat vícebodové svíčky?

Vícebodové svíčky se používají v leteckém průmyslu, kde je požadavek na spolehlivost, proto je svíčka osazena dvěmi až čtyřmi vnějšími elektrodami pro zaručení vzniku jiskry, v případě selhání jedné z nich elektrod, jiskra vždy přeskakuje v místě nejmenšího odporu v jednom okamžiku přeskočí pouze mezi jednou vnější a vnitřní elektrodou. Následující jiskra může přeskočit oproti jiné vnější elektrodě, proto vám při prošlápnutí může připadat že hází jiskry dvě nebo tři. Ve skutečnosti však hází jiskru jednu a nijak to neovlivňuje zapalování směsi, ani výkon motoru.

Cutaway-plug_LABELLED

Diagnostika svíčky

Haynes_SparkPlugChart