Určitě názor vašeho kamaráda co má kamaráda co jezdí MX(motocross) nebude to pravé ořechové. Řídit se cenou je dost zavádějící i když ve značné míře s cenou stoupá i kvalita samotného oleje, bohužel to není zdaleka vše co od oleje chceme.
Jak se tedy v takovém nepřeberném množství vyznat? Co hledat? Čeho se držet?
Dvoutaktní motor v sobě nemá motorový olej jako motor Čtyřtaktní. Dvoutaktní motor má olej pouze v převodovce a ta je od spalovací a motorové části oddělena guferem, tudíž jediný olej který se dostane do motorové části je právě ten dvoutaktní, jehož hlavním úkolem je dodávat kluznost třecích ploch píst(koužky)/válec a maznost ložisek na klikové hřídeli a valečkovému ložisku v čepu pístu. Kdyby tam tento olej nebyl dojde k téměř okamžitému zadření, jelikož benzín jako takový nemá moc dobré mazací vlastnosti, musí se přidávat oleje, který nijak nezlepšuje spalování ba naopak jej zhoršuje, ale je potřeba, aby se motor nezadřel.
Jakou funkci musí dvoutaktní olej zajišťovat?
- Dobře mazat … čím většímu namáhání je motor podrobován, tím lepší mazivo je nezbytné pro zmenšení opotřebení a prodloužení životnosti součástí motoru. Mazivo musí také snižovat tření kluzných povrchů v motoru kvůli maximálnímu výkonu a optimální účinnosti.
- Těsnit … olej pomáhá těsnit soustavu píst-kroužek-válec, aby bylo zajištěno využití veškerého výkonu. Pokud je nedostatečné těsnění, projeví se to „profukováním“ kolem kroužků.
- Čistě shořet … nízká kouřivost je důležitá kvůli životnímu prostředí a minimální tvorbě karbonů na kanálech motoru a výfukového kolena, pro optimální účinnost motoru.
- Chránit před úsadami … žádné lepivé, lakovité nebo karbonové úsady na kanálech, škrtících ventilech, pístech a hlavách, které zhoršují účinnost motoru.
- Chránit před váznutím škrtící klapky při vlhkém počasí na karburátorech silničních závodních strojů. (Na motokrosových strojích to obstarává tvarování sacího traktu a kvalitní olej pro pěnový filtr).
- Chránit před korozí … vytvořit odolný antikorozní film na interiéru motoru, aby i motor, který je provozován jen přerušovaně, netrpěl korozí.
- Snadno se míchat s palivem za všech teplot.
Technologie olejů pro dvoudobé motory byla vyvíjena s cílem, aby splňovala požadavky různých typů dvoudobých motorů od nízkovýkonných, používaných ve vozících, skútrech a mopedech po vysoce vyladěné motory pro závody Grand Prix.
Pro menší motory je velmi důležité, aby olej čistě shořel. Tyto motory mají malé výfukové kanály a komplikované výfukové systémy – tlumiče, které se snadno zablokují vytvořeným karbonem a pak dochází k výraznému poklesu použitelného výkonu.
Mazací a těsnící vlastnosti olejů pro dvoudobé motory se musí přizpůsobit požadavkům konkrétního použití. Obecně platí, že čím vyšší výkon a otáčky motoru, tím větší požadavky jsou kladeny na mazací vlastnosti oleje. Z těchto důvodů jsou vyráběny synteticky posílené ropné, syntetické směsné a plně syntetické oleje se zvýšenými mazacími vlastnostmi a nízkou kouřivostí pro takové případy, kde je to vyžadováno.
Těsnící vlastnosti jsou důležité, ale mohou působit proti výstupnímu výkonu. Olej musí být dostatečně viskózní a přilnavý, aby utěsnil kroužky, písty a stěny válců a předcházel tak „profukování“, ale nesmí být tak hustý, aby ovlivnil výstupní výkon motoru. Velmi hustý olej by způsobil ztrátu výkonu vlivem vnitřního tření/lepení.
Mnoho terénních závodních motorů je dnes kvůli vysokému výstupnímu výkonu a širšímu rozsahu točivého momentu závislých na technologii přívěry. Oleje, které vytvářejí lakovité nebo lepivé úsady, mohou způsobit váznutí přívěry a tak zabránit její funkci. Maziva jsou rozsáhle zkoušena, aby bylo zajištěno, že nepříznivě neovlivňují funkci přívěry ani při přerušovaném provozu.
U motorů chlazených kapalinou je nutno dbát na správné zahřívání, abychom předešli „přidírání při studeném startu“
Dvoudobé silniční závodní motory mají jedinečnou kombinaci požadavků na mazivo. Obvyklý provoz bez účinné filtrace vzduchu může způsobit náchylnost k váznutí škrtící klapky karburátoru za vlhka problém, který řeší speciální složení závodních olejů. Výjimečně vysokým otáčkám a rázovému zatížení obvyklému v závodních motorech mohou vyhovět jen výrobky se zvláště dobrými mazacími vlastnostmi. Díky rozsáhlému používání těchto olejů v závodech byla vyvinuta technologie syntetických esterů, která tyto požadavky splňuje. Nyní výhody této technologie využívají jezdci při terénních závodech i při cestě do práce.
Maziva se mají míchat v poměru doporučeném výrobcem motoru a stejně tak být používána. Stroje vybavené vstřikovacím systémem by nikdy neměly být mazány olejem, který je určen výhradně pro použití jako „premix“, protože ty mají obvykle vyšší viskozitu a výsledkem by mohlo být nedostatečné mazání motoru.
Mísící poměr benzín : olej |
30:1 | 35:1 | 40:1 | 45:1 | 50:1 |
% oleje | 3,33 % | 2,85 % | 2.5 % | 2.22 % | 2 % |
ml oleje / litr | 33 | 28 | 25 | 22 | 20 |
NMMA (National Marine Manufacturers Association) stanovila klasifikací TCW-II a TCW-III základní normy pro mazání, zapalování a tvorbu úsad jako hodnoty vztažené k referenčnímu oleji. Všechna maziva splňující tuto klasifikaci musí splnit požadavek mísitelnosti za studena, který je splnitelný pouze přidáním lihového rozpouštědla do směsi, což vylučuje použití plně syntetických a syntetických směsných olejů, které v mnoha případech nabízejí lepší mazací vlastnosti.
TISI (Thai Industry Standards Institute) specifikace s nízkou kouřivostí vytvořená Thajskými úřady pro výkonnost olejů pro dvoudobé motory.
JASO (Japanese Standards Organisation) vydala řadu klasifikací, která pokrývá mazací výkonnost a požadavky na kouřivost, a to FA, FB,FC a FD (přičemž FD je z nich nejpřísnější). Firemní zkouška kouřivosti SUZUKI je v korelaci s oddílem zkoušek kouřivosti této klasifikace.
ISO (International Standards Organisation) vyvíjí celosvětové klasifikace maziv pro dvoudobé motory. ISO-L-EGD je vyšší klasifikace kouřivosti než JASO FC.
API (American Petroleum Institute) TC kategorie zajišťuje, že mazivo splňuje stanovené základní požadavky, které se zkoušejí na motoru Yamaha CE50S. Klasifikace TD se vztahuje na maziva pro plavidla a je v souladu s klasifikací BIA/NMMA TCW2.
BIA (Boating Institute of America) je autorem klasifikace TCW pro plavidla, která je nyní všeobecně nahrazována klasifikací NMMA.
CEC (Co-ordinating European Council) vyvinul mezinárodně uznávanou zkoušku CEC-L-33-T-82 pro biologickou odbouratelnost olejů pro dvoudobé motory.
Rozdělování olejů na polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Protože polosyntetický olej od jednoho výrobce může mít daleko lepší vlastnosti než ten syntetický olej od jiného výrobce a naopak. Jestli je olej syntetický nebo polosyntetický je dnes spíš k rozdělení druhu oleje od daného výrobce, nikoliv však takto nejde porovnat oleje od různých výrobců.
Nenechte se zmást lákavými slogany typu: PRO RACING, F1 RACING, PRO EDITION a další, výrobce oleje si na obal může napsat co chce.
Určitě koupit olej od známějších prodejců a vybrat správný typ. Každý olej je určený pro jiné zatížení.
První věc, je podívat se na specifikace, kterou najdete na zadní straně obalu oleje, čím lepší specifikace tím lepší kvalitu olej má.
Viz fotografie, API TC, JASO FD, ISO-L-EGD, kde nám jednotlivé hodnoty říkají:
API TC – každý kvalitnější dvoutaktní olej by měl mít tuto specifikaci, je to základ.
ISO-L-EGD – specifikace určuje zda olej splňuje správné spálení oleje a jeho kouřivost. Konkrétně ISO-L-EGD je mezistupeň JASO FC a JASO FD
JASO FD – která pokrývá mazací výkonnost a požadavky na kouřivost, a to FA, FB,FC a FD (přičemž FD je z nich nejpřísnější)
Z toho nám vyplývá že uvedený olej dosahuje maximum co Standardy testují.
!! POZOR !!
Každý olej má jinou viskozitu a pokud se používá oil-master mohlo by to vést k předávkovávání oleje, a nebo v tom horším případě k nedostatku oleje. Pokud používáte oil-master, tak při každé změně typu oleje je potřeba nastavit správnou hodnotu přímazu.

Jaký olej použít pro neotevřenou motorku najdete vždy v manuálu, kde je uveden přímo typ oleje jaký použít. např. pro Husqvarnu WRE/SM 125 je to Eni-Agip RACING 2T